top of page
exam_brush.png

איסוף

איך מתנהגים ציונים במבחן? נאסוף נתונים!

איסוף נתונים מהטלות קובייה מרובות

ההשערה שלנו היא שהמבחנים אינם הוגנים, זוכרים? 

עכשיו הגענו לשלב האיסוף, וכמו שעשינו בבעיה של הקובייה החשודה, צריך קודם כל לאסוף נתונים כדי להבין - מה מצופה ממבחן הוגן?

דורון

mentor_1.png

מה אנחנו מצפים ממבחן הוגן?

בתחילת הפרויקט אמרנו שאנחנו מצפים שמבחן הוגן צריך להיות לא קשה מדי וגם לא קל מדי, ושמטרותיו הן לשקף למורה את מצב הכיתה ולשקף לתלמידים את מצבם.

איך נדע אם המבחן היה קשה מדי או קל מדי? ומה מצב כל הכיתה?

אלעד

exam_character_boy2.png

לפי הציונים שקיבלו כל התלמידים!

יסמין

dice_character_girl.png

נכון, ומה נעשה עם כל הציונים?

דורון

mentor_1.png

הממוצע כמדד להוגנות המבחן

הרבה פעמים מחשבים את ממוצע הציונים הכיתתי כדי להעריך את רמת הקושי של המבחן.
ממוצע הוא מספר שיכול לייצג את הנתונים. מספר שיכול לייצג נתונים (ובמקרה זה יכול לייצג את המבחן) נקרא גם "מדד".

אוקי, נחשב את הממוצע של המבחן החשוד, ואז מה?

אלעד

dice_character_boy.png

כן, איך נדע אם הממוצע הזה הוא "הוגן" או שהוא דווקא מעיד שהמבחן לא פיירי?

יסמין

dice_character_girl.png

זו שאלה מצוינת ואני מחזירה אותה אליכם!

דורון

mentor_2.png

ממוצע "הוגן"

1. איך נשתמש בממוצע של המבחן החשוד כדי להבין אם המבחן הוגן?

2. קיבלנו מהנהלת בית הספר ציונים של מבחן באנגלית, שהוא דוגמה למבחן שהם בטוחים שהוא הוגן. מבחן זה הועבר פעמים רבות בבתי ספר רבים, ותמיד מתקבל בו מגוון גדול של ציונים התואם לרמה הידועה של התלמידים.

 

לפניכם פירוט הציונים בכיתה של 40 תלמידים. חשבו את ממוצע הציונים של המבחן באנגלית:

ממוצע:

הנה, חישבנו ממוצע של מבחן הוגן, אז בואו נשווה אותו לממוצע של המבחן בהיסטוריה!

יסמין

dice_character_girl.png

3. להלן פירוט הציונים של המבחן החשוד בהיסטוריה

 

חשבו את ממוצע הציונים של המבחן בהיסטוריה:

ממוצע:

4. לפי הנתונים שאספנו על שני המבחנים, מה אפשר להגיד על המבחן החשוד (בהיסטוריה)?

אוקי מעניין… אז למבחן בהיסטוריה יש את אותו ממוצע כמו למבחן ההוגן, אבל זה עדיין לא אומר שהוא הוגן

אלעד

dice_character_boy.png

נכון! רק כאשר הציונים מגוונים ויש גם ציוני ביניים, אפשר לדעת מה המצב של כל תלמיד ותלמידה בכיתה.

דורון

mentor_1.png

וואי טוב לגלות שממוצע בלבד הוא לא מספיק! אז עוד יש מצב להראות שהמבחן בהיסטוריה לא הוגן! איך להמשיך?

יסמין

dice_character_girl.png

אז גילינו יחד שממוצע הוא מדד מוגבל ויש צורך להסתכל גם על מגוון הציונים. ננסה לבדוק כמה תלמידים קיבלו כל ציון. אנחנו קוראים לזה הפיזור של הציונים.

דורון

mentor_1.png
bottom of page