פיזור הציונים כמדד להוגנות המבחן
עכשיו בואו נסתכל גם על האופן שבו הציונים מפוזרים. כלומר, נבדוק כמה תלמידים קיבלו כל אחד מהציונים האפשריים.
דורון
זוכרים שבהטלת קובייה בדקנו כמה פעמים (מתוך כל ההטלות) יצאה כל פאה של הקובייה?
זה נראה ככה:
עכשיו נרצה לבדוק כמה פעמים (מתוך כל התלמידים הנבחנים) יצא כל ציון.
דורון
עושים סדר בנתונים
1. בגרף שמציג את התוצאות של 10,000 הטלות קובייה קיימות 6 תוצאות אפשריות על ציר ה-X (הציר שנקרא "תוצאה").
אם היינו רוצים לצייר גרף בסגנון דומה, שמציג את תוצאות המבחן לפי הציונים שקיבלו 40 תלמידים, כמה תוצאות אפשריות יהיו על ציר ה-X?
שימו לב, אפשר להניח שהציונים הם מספרים שלמים (כלומר לא יתכן ציון 85.5 אלא 85 או 86).
בהטלת קובייה יש רק 6 תוצאות אפשריות, ובמבחן יש מגוון גדול מאוד של ציונים אפשריים… ציירתי את הציונים של המבחן באנגלית על גרף וזה יצא לי ככה:
אלעד
יפה, אבל בואו נייצר גרף שיותר קל לעבוד איתו. כאשר יש מגוון גדול של אפשרויות, אנחנו יכולים לנסות לפשט אותן (כלומר להפוך אותן לפשוטות יותר). ננסה לארגן את הנתונים אחרת כדי להקל על הניתוח שלהם.
דורון
לפשט את הנתונים
2. נרצה לפשט את הנתונים, כלומר שבמקום 101 אפשרויות שונות לציונים יהיה לנו מספר נמוך יותר של אפשרויות. בדומה לכך שבמטבע יש 2 אפשרויות ובקובייה יש 6 אפשרויות. איך אפשר לעשות זאת?
סמנו את כל התשובות האפשריות:
חלוקה לקטגוריות
בפרויקט הזה נבחר לעבוד עם 5 קטגוריות:
-
ציון גבוה מאוד
-
ציון גבוה
-
ציון ביניים
-
ציון נמוך
-
ציון נמוך מאוד
דורון
סווגו את הציונים בשני המבחנים לפי קטגוריות אלו, ורשמו כמה ציונים התקבלו בכל קטגוריה:
בטבלה רואים שבמבחן החשוד (בהיסטוריה) הציונים נמצאים רק בקצוות - או "גבוה מאוד" או "נמוך מאוד".
יסמין
לעומת זאת, במבחן ההוגן (באנגלית), התקבלו ציונים בכל הקטגוריות!
אלעד
אז? כדי להחליט אם המבחן הוגן מספיק לדעת אם יש או אין ציונים בכל קטגוריה?
יסמין
זה לא מספיק - אנחנו צריכים להסתכל על הפיזור יותר לעומק… במבחן הוגן, כמה תלמידים יש בכל קטגוריה?
דורון