איסוף נתונים מהטלות קובייה מרובות
ההשערה שלנו היא שהמבחנים אינם הוגנים, זוכרים?
עכשיו הגענו לשלב האיסוף, וכמו שעשינו בבעיה של הקובייה החשודה, צריך קודם כל לאסוף נתונים כדי להבין - מה מצופה ממבחן הוגן?
דורון
מה אנחנו מצפים ממבחן הוגן?
בתחילת הפרויקט אמרנו שאנחנו מצפים שמבחן הוגן צריך להיות לא קשה מדי וגם לא קל מדי, ושמטרותיו הן לשקף למורה את מצב הכיתה ולשקף לתלמידים את מצבם.
איך נדע אם המבחן היה קשה מדי או קל מדי? ומה מצב כל הכיתה?
אלעד
לפי הציונים שקיבלו כל התלמידים!
יסמין
נכון, ומה נעשה עם כל הציונים?
דורון
הממוצע כמדד להוגנות המבחן
הרבה פעמים מחשבים את ממוצע הציונים הכיתתי כדי להעריך את רמת הקושי של המבחן.
ממוצע הוא מספר שיכול לייצג את הנתונים. מספר שיכול לייצג נתונים (ובמקרה זה יכול לייצג את המבחן) נקרא גם "מדד".
אוקי, נחשב את הממוצע של המבחן החשוד, ואז מה?
אלעד
כן, איך נדע אם הממוצע הזה הוא "הוגן" או שהוא דווקא מעיד שהמבחן לא פיירי?
יסמין
זו שאלה מצוינת ואני מחזירה אותה אליכם!
דורון
ממוצע "הוגן"
1. איך נשתמש בממוצע של המבחן החשוד כדי להבין אם המבחן הוגן?
2. קיבלנו מהנהלת בית הספר ציונים של מבחן באנגלית, שהוא דוגמה למבחן שהם בטוחים שהוא הוגן. מבחן זה הועבר פעמים רבות בבתי ספר רבים, ותמיד מתקבל בו מגוון גדול של ציונים התואם לרמה הידועה של התלמידים.
לפניכם פירוט הציונים בכיתה של 40 תלמידים. חשבו את ממוצע הציונים של המבחן באנגלית:
ממוצע:
הנה, חישבנו ממוצע של מבחן הוגן, אז בואו נשווה אותו לממוצע של המבחן בהיסטוריה!
יסמין
3. להלן פירוט הציונים של המבחן החשוד בהיסטוריה.
חשבו את ממוצע הציונים של המבחן בהיסטוריה:
ממוצע:
4. לפי הנתונים שאספנו על שני המבחנים, מה אפשר להגיד על המבחן החשוד (בהיסטוריה)?
אוקי מעניין… אז למבחן בהיסטוריה יש את אותו ממוצע כמו למבחן ההוגן, אבל זה עדיין לא אומר שהוא הוגן…
אלעד
נכון! רק כאשר הציונים מגוונים ויש גם ציוני ביניים, אפשר לדעת מה המצב של כל תלמיד ותלמידה בכיתה.
דורון
וואי טוב לגלות שממוצע בלבד הוא לא מספיק! אז עוד יש מצב להראות שהמבחן בהיסטוריה לא הוגן! איך להמשיך?
יסמין
אז גילינו יחד שממוצע הוא מדד מוגבל ויש צורך להסתכל גם על מגוון הציונים. ננסה לבדוק כמה תלמידים קיבלו כל ציון. אנחנו קוראים לזה הפיזור של הציונים.
דורון